DroneQ Robotics, al meer dan 3 jaar een Nederlandse pionier op het gebied van Maritieme Cargo Drone Delivery middels lange afstand vracht drones, pakt de uitdagingen van lange afstand vracht drone delivery op vele fronten aan. Al meer dan 2 jaar actief in het METIP programma “Long Distance Cargo Drone Network”, nauwe samenwerking met de belangrijkste logistieke operators zoals DHSS, en samenwerking met kennisinstituten zoals universiteiten om case studies en haalbaarheidsstudies uit te voeren. We werken ook zeer nauw samen met technologiepartners zoals dronefabrikanten zoals Phoenix Wings, luchtvaart/UAS juridische adviesbureaus zoals AirHub, telecom organisaties en nog veel meer belanghebbenden. We analyseren actuele logistieke gegevens van meer dan 2 jaar, waardoor we solide business cases kunnen bouwen om de haalbaarheid van drone delivery voor havens en offshore energie te bepalen.

Ook hebben we drone delivery processen en procedures ontwikkeld die op een zeer efficiënte manier naadloos integreren in de logistieke keten processen. Al meer dan 2 jaar hebben we honderden testuren voor Drone Delivery uitgevoerd in tal van nationale en internationale projecten, variërend van Urban Air Mobility, drone delivery op offshore schepen en binnenvaart schepen die zowel voor anker lagen als varende waren, sinds meer dan 1 jaar vliegen met waterstof drones en op dagelijkse basis vliegen met VTOL’s en verschillende payload delivery systemen.  Een vlucht die het vermelden waard is, is een BVLOS-vlucht van meer dan 52 km met een vrachtdrone onlangs, en we zijn klaar om ons record binnenkort te breken!

We zijn nu klaar voor de volgende stap: dagelijkse vluchten van Den Helder naar een offshore productie platform over een afstand van 65 km met 10 kg vracht. Gedurende meer dan 3 jaar hebben we samen met de stakeholder vanuit havens, industrie, logistieke operators en bedrijven werkzaam in offshore industrie de benodigde ervaring en expertise opgedaan om Drone Delivery voor Havens, Offshore Oil en Gas en Offshore Wind professioneel uit te voeren. We hebben de BVLOS vergunning om naar Offshore te mogen vliegen al geruime tijd geleden aangevraagd bij de ILT en wachten op de definitieve beslissing om op te mogen stijgen vanaf Den Helder en Eemshaven. We plannen met OWIC ook drone delivery vluchten naar offshore windparken en offshore support vaartuigen vanuit Eemshaven.